A digitális technológia eszközeinek köszönhetően ma már szinte bárki bárhonnan elvégezheti munkáját, akár otthonról, de akár egy másik országból is. Azt gondolnánk, hogy az otthoni munkavégzés fogalma nem áll távol egy informatikai cégtől, hiszen itt adottak a technikai feltételek, ráadásul az ehhez szükséges tudás és szakértelem is megvan, sőt cégünknél a home office lehetősége mindig adott volt, munkavállalóink egy része – a vírushelyzet előtt is – ezzel a munkamódszerrel dolgozott. A helyzet viszont mégsem ennyire egyszerű, főleg akkor, ha a vállalat a csapatmunka erejében hisz és arra épít, mint mi, az Innobyte-nál.

A közös megbeszélések, meetingek, ötletelések és a rendszeres fagyizások szerves részei a cég mindennapjainknak. Ezeket nagyon hiányoltuk a karantén idején. Ahogy teltek a hetek, elkezdtünk mi is egyre jobban alkalmazkodni a rendkívüli helyzethez, a home office ellenére pedig igyekeztünk összetartani a csapatot különféle módszerekkel. Mivel kíváncsiak voltunk arra, hogyan vélekednek ezekről kollégáink, illetve, hogy egyáltalán mi a véleményük az otthoni munkavégzésről, felmértük a home office-kal kapcsolatos tapasztalatokat.

A kutatás eredményei megerősítették azt az általunk is tapasztalt tényt, hogy kollégáink hatékonyan és zavarmentesen tudnak otthonról dolgozni. 70%-uk úgy érzi, jól be tudja osztani az idejét. Akik elakadásokat, nehézségeket jeleztek nekünk ezzel kapcsolatosan, azok rendszerint a digitális oktatás nehézségeivel, vagy a felújításokat végző szomszédokkal küzdöttek. Sokan úgy gondolják, hogy a kizárólag, csak számítógépes kommunikáció nehezíti, lassítja az egyeztetéseket, de ezt a problémát senki nem érezte kritikusnak.

Időközben felmerült bennünk a kérdés, hogy érdemes-e egy all staff céges kommunikációs platformot üzemeltetni ebben az időszakban. A kollégák 15%-a jelezte, hogy aktívan részt venne benne, a válaszadók 70%-a csak alkalmanként csatlakozna. A szükséges technikai eszközökkel és rendszerekkel kapcsolatosan azt a visszajelzést kaptuk, hogy ezek munkatársaink 90%-ánál mindig működnek, 10%-uknál viszont néha leállnak.

A csapat összeszokottságát mutatja az is, hogy a szakmai és operatív kérdésekben mindenki tudta, kihez kell fordulnia. A heti tájékoztató levelet a legtöbben nagyon jó ötletnek tartották, ezt a járvány után is szívesen olvasnák. Kollégáink leginkább a munkatársakat (70%), az irodát (40%), a kávét (30%), a konyhát, a közös fagyizásokat és reggeliket, egyszóval a munka szociális aspektusait hiányolták a karantén alatt.

A válaszadók a home office előnyei közé sorolták azt, hogy nem kell korán kelni, többet lehet együtt a család, ráadásul az elmaradt utazások miatt több tartaléka van az embereknek. Hátrányként megjelent a szociális interakció hiánya, hiszen bármennyire is képernyők előtt dolgozunk, igényeljük a többiek jelenlétét. Ennek ellenére többen is jelezték, hogy ha továbbra is lesz home office lehetőség, szívesen élnének vele.